IMIS | Lifewatch regional portal

You are here

IMIS

[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

AvdT – Sedimenttransport op verschillende tijdschalen: deelrapport 16. Complexe modellering van historisch sedimenttransport in het Schelde-estuarium: zandtransport
Stark, J.; De Maerschalck, B.; Plancke, Y. (2022). AvdT – Sedimenttransport op verschillende tijdschalen: deelrapport 16. Complexe modellering van historisch sedimenttransport in het Schelde-estuarium: zandtransport. Versie 3.0. WL Rapporten, 17_088_16. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 27 pp. https://dx.doi.org/10.48607/111
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more
AvdT – Sedimenttransport op verschillende tijdschalen: deelrapport 16. Complexe modellering van historisch sedimenttransport in het Schelde-estuarium: zandtransport

Available in  Authors 
Document type: Project report

Keywords
    Hydraulics and sediment > Sediment > Non-cohesive sediment
    Numerical modelling
    Transport > Sediment transport
    ANE, Scheldt Estuary [Marine Regions]
Author keywords
    TELEMAC

Project Top | Authors 
  • AvdT - Sedimentstrategie Schelde-estuarium, more

Contact details

Proposer: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC), more


Authors  Top 
  • Stark, J., more
  • De Maerschalck, B., more
  • Plancke, Y., more

Abstract
    Het onderzoeksproject ’Sedimenttransport op verschillende tijdschalen’ tracht de inzichten in de hydro- en sedimentdynamische en morfologische processen op verschillende ruimtelijke- en tijdsschalen te verbeteren. Het onderzoek kadert binnen thema 7 uit de Agenda van de Toekomst (AvdT): “Morfologische en ecologische effecten sedimentstrategie”. In dit rapport worden de resultaten van de sedimenttransportmodellering aan de hand van het Scaldis model op basis van historische bathymetrieën van het Schelde-estuarium gepresenteerd. Deze modellen van 1930, 1960, 1980, 2001 en 2016 werden in het kader een eerdere studie naar veranderingen in getij-hydrodynamica opgezet in Telemac-3D. De historische sedimenttransportmodellen in de huidige studie zijn geschematiseerd met de transportformuleringen van Engelund-Hansen en Van Rijn. De modellen met de Van Rijn formulering geven hierbij residuele sedimentfluxen die meer in vloedrichting (of minder in ebrichting) zijn ten opzichte van de transporten die met Engelund-Hansen worden berekend. De kwalitatieve trends over de tijd (i.e., verschillen tussen historische simulaties) komen in algemene zin wel overeen met beide transportformules.
    De trends in vloed- of ebdominantie die volgen uit de historische sedimenttransportmodellering zijn in het grootste deel van het estuarium consistent met de hydrodynamische modelresultaten (i.e., gesimuleerde verschillen in getij-asymmetrie). Dit geldt voor de periodes 1930-1960, 1960-1980 en 2001-2016. Tussen 1930 en 1960 is sprake van een afname van het residuele ebtransport of toename in het residuele vloedtransport ten gevolge van het verdwijnen van intertidaal areaal langs het estuarium. Vervolgens neemt tussen 1960 en 1980 het gesimuleerde residuele ebtransport weer toe. De trend in de periode 1980-2001 wijkt af tussen de resultaten van de sedimenttransportmodellering en de gemodelleerde getij-asymmetrie. Terwijl de vloeddominantie tussen 1980 en 2001 blijft afnemen op basis van de getij-asymmetrie is op basis van de gemodelleerde sedimentfluxen juist sprake van een afname van het residueel transport in ebrichting (of zelfs omkering naar een residueel transport in vloedrichting). Tot slot is tussen de 2001 simulaties en 2016 simulaties, afhankelijk van de transportformule, sprake van een afname van de residuele transportflux in ebrichting dan wel een toename van de residuele flux in vloedrichting. Deze verandering komt tevens overeen met de toename in vloeddominantie in de hydrodynamische modelresultaten.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Authors